مقالي الرابع في مجلة بحلقة: سمات مميزة في الأنيمى: الرعب Horror

بسم الله الرحمن الرحيم

Higurashi_no_Naku_Koro_ni-05

الحمد لله نزل لي في مجلة بحلقة الأسبوع ده الجزء الرابع من سلسلة مقالات الأنيمى، والمرة دي هو عن الرعب في الأنيمى! وده مقطع من المقال:

 

بدأنا من المرة اللي فاتت الكلام عن السمات المميزة في كل نوع من أنواع الأنيمى، وكان الكلام عن السمات المميزة في أنيمى الحركة أو الأكشن Action.. والمرة دي هنتكلم عن السمات المميزة للرعب Horror في الأنيمى! وأديني نبهت من الأول بقا ^^

الرعب رغم إنه مش نوع منتشر كتير في الأنيمى وقليل لما يكون له أعمال أنيمى كاملة ومتميزة وبيكون في أنيمى الأكشن، إلا إن له أحياناً بعض سمات وملامح مميزة عن غيره، وأحياناً بيكون مشابه في الأفكار لأعمال أو ثقافات تانية كتير..

سمات مميزة في الرعب في الأنيمى:

* الغالب في الرعب إنه يكون من نوع (الرعب العضوي) كما يقال! يعني من الآخر بيبقا دموي جداً وفيه مشاهد عنف قوية ودموية جداً من أول القتل بطرق جنونية غيرعادية لحد التمزيق أو التعذيب الوحشي! زي مثلاً (حين تبكي النوارس Umineko No Naku Koro Ni) و(بلود +  Blood+) بل ويمكن تصنيف الأكشن المبالغ فيه على إنه رعب للسبب ده. قليل وجود أعمال أنيمى من نوع الرعب النفسي، ودي بتكون غالباً أفضل كتير من الرعب العضوي وذات شعبية أكبر، زي (صيد الأشباح Ghost Hunt) و(مفكرة الموت Death Note) و(صندوق الأشباح Mouryou No Haku).

 

لقراءة بقية المقال:

 

http://b7l2a.net/monw3at/1602.html

 

وشكراً ^^

 

محمد الوكيل

Advertisements

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s