البورصة: قهوة في وسط البلد! :)) (يوم من عمر العبد لله)

بسم الله الرحمن الرحيم

امبارح بقى العبد لله كان منّور القاهرة في رحلة "صولو" أو فَرَدَاني خالص –تقريباً- بدأت من محطة قطار طنطا –أم الدنيا يالا إنت وهو!- اللي وصلت منها لمحطة مصر على 10 ونص باين.. المحطة شالوا منها الحديد الكتير أوي اللي كان فيها بس مفيهاش حاجة جميلة تقريباً إلا الحديقة اللي برة بس :))

المهم إني انطلقت بعدها ع الفجالة وبعدين حصلت على بعض الغنائم من هناك طبعاً –المكان هناك كنز حقيقي لكل واحد بيعشق ريحة الكتب والحبر زيي :)) – ومن هناك في المترو على ميدان التحرير طبعاً.. دي شوية صور للوحات رائعة بإيدين فناني الثورة، لقيتها متعلقة في محطة المترو:

Zangetsu2357

Zangetsu2358

Zangetsu2359

  

وشفت في التحرير بقى منصتين، واحدة بيخطب عليها واحد شياكة أوي كده وعمال يكسر مجاديفي بطريقة عجيبة ويقول الثورة بتموت ومش عارف إيه ^^" ومنصة تانية واقف عليها شباب ثورجية بيهتفوا ضد الفساد.. سمعت من دول شوية ومن دول شوية بس مكنتش متحمس بصراحة أوي، بعدين رحت صليت الجمعة في عمر مكرم.. والخطيب طلع ثوري هو كمان وبيهاجم الفساد والفاسدين اللي لسه متبتين في كراسيهم بشدة، وبينتقد بعض وسائل الإعلام ولمّح على توفيق عكاشة وحكاية "وقفة البقرة وتزغيط البط" في الفيديو الشهير بتاعه :D :D

بعد كده عديت على الشروق اشتريت كتاب (الراجل اللي واقف ورا الكتاب) لصديقي إسلام جاويش، ورحت قعدت على قهوة البورصة، لوحدي خالص بقى! :)) قعدت قرأت شوية في رواية "الحب في المنفى" اللي سالفها بقالي قرن تقريباً من صديقة ليا، وشربت كوكتيل عجيب كده بس كان عبقري الصراحة وسعره كان زي الفل ^^

بعد كده رحت تجولت شوية في مول البستان، شفت هناك شوية عِدَد وأجهزة وأدوات كمبيوتر تحف بس العين بصيرة والإيد قصيرة طبعاً، ورحت صليت العصر في عمر مكرم –برضه- وعديت على مكتبة البلد اشتريت ديوان (جاءني السيد بيانو) للشاعرة المبدعة رانيا مسعود.. وبعد كده قابلت أصدقاء ليا تجولنا مع بعضينا شوية وبعدين رحنا الحدث الرئيسي في اليوم، (صالون وسط البلد الثقافي) في مكتبة البلد، صالون أدبي جميل جداً بيديره صديقي المصحح اللغوي (أحمد سعيد) وبيضم مجموعة من شباب القاهرة المثقف..

Zangetsu2364

Zangetsu2365

Zangetsu2366

  

سمعت في الصالون ده بعض أشعار عامية وفصحى جميلة جداً لشباب الصالون وأذكر منهم محمد الزيات، وللأستاذة رانيا مسعود كمان، وهي بتكتب شعر حر فصحى بالمناسبة، واستمعت كمان لفقرة حكي مسرحي رائعة بجد للدكتورة (سهام عبد السلام)، اضطريت أمشي بعدها للأسف عشان معاد القطار –اللي ملحقتوش وركبت مواصلات :)) – ووصلت البيت على 10 تقريباً.. ^^

الحقيقة كان يوم جميل جداً، قدرت فيه أستمتع بالوقت اللي قضيته لوحدي وبالوقت اللي قضيته مع أصحابي وفي الصالون.. وخرجت منه ببعض المكاسب "المية مية" وهي:

Zangetsu2367

 

– 4 كتب رائعة: الأعمال الكاملة لبيرم التونسي (بتسعة جنيه بس من مكتبة مصر، بواهاهاهاها!)، ورواية كوميكس للدكتور أحمد خالد توفيق بعنوان (أسطورة المرأة الأفعى)، وكتاب (الراجل اللي ورا الكتاب) لإسلام جاويش وديوان (جاءني السيد بيانو) لرانيا مسعود.. الحق يُقال الكُتب قضت على ميزانيتي بس مش ندمان :))

– خرطوشة الحبر الأسود بتاعت الطابعة اللي كنت دايخ عليها مش لاقيها :D

– قعدتي على البورصة مع (الحب في المنفى) وبهاء طاهر، الجو هناك يوم الجمعة وفي الهدوء بيبقى رائع جداً ومُلهم بشكل فظيع يعني!

– حضوري الصالون الأدبي ولقائي الناس الجميلة فيه.. الواحد حاسس إننا في طنطا متأخرين ثقافياً جداً، ما زال قدامنا وقت على ما نقدر نخلي طنطا دي منارة ثقافية حقيقية في وسط الدلتا.. وربنا يقدرنا بقى :))

– تجديد نشاطي وتغيير الجو عموماً، السفرية كلها على بعضها قدرت بشكل ما تغسلني من جوه تماماً وترجعني زي ما كنت زمان وأفضل والحمد لله..

للأسف كان نفسي ألتقي مزيد من الأصدقاء الفيسبوكاوية أو التويترجية أو أروح مشاوير أبعد من وسط البلد شوية بس عادي بقى مش مشكلة مش هنطمع :D

الخلاصة إنه كان يوم حلو وخلاص عشان مطولش عليكم :D :D

سلام ^^

محمد الوكيل

A.M.Revolution

 

Advertisements

6 thoughts on “البورصة: قهوة في وسط البلد! :)) (يوم من عمر العبد لله)

  1. معلش يا محمد، كان نفسي اقابلك، ولكن الظروف مسمحتش للأسف.. المهم، انك قضّيت يوم حلو، وبإذن الله، لمّا تفكّر، تزور القاهرة تاني، هتلاقيني عندك :)

    بس عايز اعرف: جبت المرأة الأفعى، بكام؟!.

  2. يا أخى انت بتنسى حاجات ،، مش أنت تبت بوست وانت فى القطار وانا رديت عليه
    :))
    طب ليه بتتجاهل الحدث ده ،،

    يوم جميل والقاهرة ممتعة والفجالة أحلى ،،
    دايما بقول عليها السوق الصامت

    احترامى لك ولكل زوار المدونة الرائعة

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s