عن الولاد والبنات وأشياء أخرى..! ^^ (نقاشات)

بسم الله الرحمن الرحيم

 

 

رغبت كثيراً جداً في الكتابة والحديث عن أفكاري عن ومن وتجاه ذلك النصف "الغامض" في نظري من المجتمع، الأنثى، وبكلمة أدق: الفتيات، وعن طبيعة العلاقة المفترض وجودها بينهنّ وبيننا نحن الشباب.. تراجعت أكثر مما رغبت ربما لأنني أكره "وجع الدماغ" في النقاشات المشابهة على الفيس بوك ولأنني رأيتُ مصير من جرؤ وناقش قضية كهذه على جروب دفعتي..! وربما لأنني لم أكون صورة كاملة بعد عن هذه القضية من الأساس، فكنتُ أؤثر تأجيل تلك التدوينة المنتظرة إلى أجل غير مسمى، حتى أتت فرصة سانحة: نقاش طويل دار بيني وبين صديقي وزميل السلاح محمد يسري، وبين زميلاتنا في الكتابة في المجلة الطلابية (ميكروفون)، في هذه النقطة بالذات..!

 

سردتُ تفاصيل ذلك النقاش في مجموعة من الحالات الشخصية على بروفايلي في الفيس بوك، ثم قررتُ وبتشجيع من بعض أصدقاء أن أجمع تلك الحالات في تدوينة واحدة، للذكرى ولعرض ذلك النقاش القيّم ورأيي فيه على من يرغب في المعرفة والمناقشة.. أو ربما فقط لقتل بعض الملل وملء الفراغ الواسع في المدونة! :))

 

عموماً، إليكم:

 

– 1 –

النهارده في نقاشي مع صديقي يسري وبعض الزميلات في سنة خامسة وفي مجلة ميكروفون، فتحت أنا موضوع كلام عن الصداقة والأصدقاء القدامى، اتحول بشكل ما لمقارنة بين الشباب والفتيات، كمشاعر وانفعالات مع وسط الأصدقاء ومع الناس كلها عموماً.. لاحظت لهجة غريبة في النصّ: كل طرف بيقول ع التاني (إنتم).. على أساس إننا جايين من كواكب مختلفة مثلاً :)))
اكتشفت كمان إن انطباعات كتير عندي عن البنات نوعاً ما خاطئة ومحتاجة تجديد.. تأكد لي أكتر إننا حقيقي -كشباب وبنات يعني- مش مختلفين عن بعض كتير أوي زي ما ناس كتير متخيلة وزي مانا نفسي كنت متخيل..

إحنا ببساطة شديدة مخلوقات بشرية زينا زي بعض تقريباً، مع حفظ الفروق الأساسية طبعاً، لكن فعلاً ما نختلفش عن بعض كتير في نواحي شعورية كتير وفي نظرتنا للناس والقرايب والأصدقاء وحتى في نظرتنا لكل طرف.. يمكن ده كمان اللي مخليني مصرّ إن مفيش حاجة اسمها "أدب نسوي" بيعبر عن المرأة لوحدها وبيتعامل معاها على إنها حاجة منفصلة كده.. مع كامل احترامي ومودتي لبنات حواء يعني! ^^

 

 

– 2 –

 

من اللي اتكلمنا فيه كمان، حكاية نظرة المجتمع للشباب والبنات على السواء.. كلام الزميلات معايا فكرني بنقطة مهمة جداً: معاملة المجتمع ونظرته للبنات والولاد ظالمة بشدة.. الولاد من حقهم كل حاجة والبنات بينتزعوا حقوق كتير ليهم انتزاعاً ولو حصل بيبقى منظور لها على إنها واحدة متمردة وخارجة عن الأصول ومش عارف إيه..

طيب، بكرر الكلام تاني، كلنا على بعض كده مخلوقات بشرية زي بعضنا مع مراعاة الفروق الأساسية.. يا ريت فعلاً نتجاهل شوية التقاليد ونركز على الصحيح والسليم من الدين في المعاملة مع الطرفين الولاد والبنات على السواء.. مش كل حاجة خنقة وكتمان وتقييد والاسم بيحموا البنت من شرّ المجتمع.. خلّوا البنت أقوى أحسن بدل ما تفضلوا تِحْموها بأجسامكم يا أهالينا..!!

الشريعة والدين مقدمين بكيلومترات على أي تقاليد متغيرة بين مجتمع والتاني.. باختصار كده..!

 

 

– 3 –

 

تاني وتاني وتاني.. اتكلمنا أنا ويسري والزميلات عن فكرة ألقاب الاحترام "السخيفة في رأيي" اللي بيننا وبين بعضنا.. آه اللي هي "يا دكتور ويا دكتورة" اللي بنقولها لبعضنا على أساس إنها معنى الاحترام الوحيد..!
الموضوع يمكن إلى حد ما شخصي يخصني أنا كمحمد الوكيل، بس شايف إنه بيعكس حاجة مهمة.. الحواجز اللي بنفرضها بيننا وبين بعضنا.. ألقاب الاحترام دي نوع من "ترسيم" العلاقة بالعافية وتحويلها لعلاقة جافة بغباء حتى وإن كانت بين زملاء في كلية واحدة وفي مستشفى واحدة باعتبار ما سيكون..

والله العظيم يا جماعة الاحترام في المعاملة.. الاحترام مش بوضع حدود حديدية بيننا وبين بعضنا وإشعار بعضنا إننا أدنى من بعض.. الحدود دي شئ أقدر أقول إن مساحته متغيرة بين كل شخص والتاني تماماً، يمكن حتى بين كلّ صاحب والتاني، وبيتعرف بالمعاملة وحدها مش بلقب دكتور ولا دكتورة.. أرجوكم كفاكم جفاءً وبلاش دكترة.. لأنكم مش دكاترة، إنتم طلبة طب وشباب في مقتبل العمر يا أعزائي..
اتكلمت في الموضوع ده كتير وأحياناً خدت كمّ تهزيق لا بأس به، بس ما زلت مصرّ على رأيي فيه، والله الموفِّق.. ^^

عن نفسي، أنا مش بتعامل بألقاب الاحترام دي إلا لو اللي قدامي طلب مني، ولو حصل بمشي على رغبته مع تحفظي على العبارة برضه..

 

 

 

– 4 –

 

فيه حاجة غريبة في نظرة المجتمع للبنت المثقفة الناشطة المشاركة في الثقافة والسياسة عموماً، حتى من جنس البنات نفسه! لقيت واحدة من الزميلات في الاجتماع بتقولي: دانا واحدة صاحبتي متخيلة إني لما أتجوز مش هطبخ له وهقوله "مش فاضية أطبخ لك دانا عندي مظاهرة" أو "مش فاضية آخد بالي من العيال أنا عندي ندوة" أو كلام من هذا القبيل..!

واضح إن لسه فيه صعوبة في فهم الحكاية دي عند مجتمع برواسب سنين طويلة، صعوبة في فهم إن البنت والأنثى عموماً كجزء من المجتمع واجب إنها تكون فاهمة وواعية ومثقفة ونشطة زيها زي الولد بالضبط.. وهنا بفرّق بقى بينها كجزء من مجتمع كبير أوي وبينها كربّة أسرة ومربية لأجيال قادمة.. صعب تكون مربية فاضلة من غير ما تكون عارفة الدنيا حواليها ماشية إزاي، وصعب دورها في الحياة كأنثى يكتمل بالثقافة والأدب لوحدهم..
مينفعش نستمرّ في إننا نحجّم دور البنت في حاجة واحدة من الاتنين، لأننا مش بنعمل كده مع الولد..! ولعَمْر الله ده ظُلم بيّن..!

 

رفقاً بالقوارير يا خلق الله.. فاهمين يعني إيه..؟ ^^

 

 

– 5 –

 

ختاماً لسلسلة الاستيتسات دي، ولأني مش متذكر تماماً بقية تفاصيل الحوار يعني، حابب أختم الحدوتة دي كلها بالكلمتين دول، وكلمتين من القلب والله:

بجد ومن كل قلبي، أنا سعيد وبشكر الله إنه ما خلّاش آدم وحيد في العالم، إنه خلق له نصف تاني يمشي معاه في الحياة ويدي لها طعم مختلف جميل جداً في كل حاجة..
رغم الاختلافات، ورغم الحاجات اللي تغيظ أحياناً -آه الحاجات اللي تغيظ :))) – والغوامض الكتير أوي اللي شفتها ولسه بشوفها وبحاول أفهمها في الأنثى، ما زلت لا أحمل لهذا الكائن جوايا غير المحبة والمودة والتقدير الشديد والاحترام..
لأني أزعم إني أقدر أشوف الجميل في كل حاجة وإني بحب كل شئ جميل في الحياة، فأنا أحلف وأبصم بالعشرة إنكم من أجمل الأشياء في الدنيا دي.. إنتم كائنات جميلة أوي بجد، وأتحدى أي حد يقول العكس :)

شكراً لله الذي خلقكنّ، وشكراً لكن منذ الأزل وإلى الآن وإلى الأبد، شقائقي.. :)

 

 

 

هذا كل شئ.. ^^ وربنا يستر وربنا الرحمن المستعان على ما ستردّون به :)))

 

 

شكراً..

 

محمد الوكيل

A.M.Revolution

Advertisements

One thought on “عن الولاد والبنات وأشياء أخرى..! ^^ (نقاشات)

  1. التنبيهات: أربعائيات! (عن الوجود والأدب النسوي والثائر الأعظم وأشياء أخرى ^^) « كتاب الظلال

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s